Wednesday, November 14, 2012

Artikel: Awal muharram, dimana pengakhirannya?





Maal Hijrah, tertutuplah buku amalan kita tahun lepas dan dibukakan buku baru untuk amalan tahun yang mendatang bermula hari ini. Jadi dimanakah pengakhirannya? Adakah benda sama berlaku berulang kali dalam kehidupan kita? Jika begitu eloklah kita panggil Maal Hijrah ini sebuah program yang direka khas untuk umat islam sambut. Betul?

Saya tidak mahu menyentuh banyak tentang perkara ini, apa yang saya hendak tekankan kali ini adalah berdasarkan satu soalan yang ingin saya berikan.

Adakah wajar semut diseberang sungai yang kemungkinan tiada pun wujud kita pandang sedangkan bapa kepada gajah yang bertenggek dihadapan mata kita lupa nak usha?

Dapat tak? Baiklah, mungkin otak kita dah terlalu tepu dengan gangnam style, artis barat, dan macam- macam sehingga peribahasa kaum sendiri pun lupa. Ya, saya target orang melayu untuk naik angin. Tapi bukan untuk cari gaduh. Kerana kebiasaannya orang melayu, melakukan sesuatu amalan mengikut adat. Bukan agama.

Saya bukan nak pergi terlalu kasar tapi saya cuma nak cakap yang melayu macam ni gila! Ya, anda gila!

 Ilmu tanpa amal adalah gila
-Imam Ghazali-

Faham atau pun tidak kata-kata Imam Ghazali ni? Baik, saya akan terangkan. Kebanyakan yang saya nampak melayu dan Islam sudah pun berpengetahuan tentang hukum-hukum basic. Bagaimana solat, bagaimana tutup aurat, bagaimana puasa. Betul? Tapi sebab itu lah anda gila! Anda tahu tapi buat-buat tak tahu. Ya, Gila!

Exactly, Saya sering melihat fenomena mengikut keadaan semasa. Bila bulan puasa, terawih 20 rakaat sanggup datang. Bila dah habis bulan ramadhan, solat fardhu tak nampak batang hidung dah. Mana yang wajib? Terawih atau Fardhu? Berkaitan dengan hari ini, sungguhlah saya hargai kepada siapa yang post doa awal tahun sambil letak caption,

"Jangan lupa baca doa akhir tahun eh?"

Bertemankan profile picture yang lentok menggedik. Maaflah perempuan, kali ini specific untuk anda. Mana yang wajib sebenarnya? Untuk pengetahuan, doa itu tidak wajib dan tidak juga sunat. Hukumnya harus. Terlalu jauh dari hukum wajib menutup aurat. Saya tidak kisah lah anda photoholic ke, gila camera ke, apa ke, tapi kalau dah rasa lawa sangat, tengok cermin sudah lah. Dari kecil lahir islam pun masih buat bodoh tentang aurat kecil. Saya kelaskan aurat kecil sebagai lengan,kaki dan dada. Sebab mostly orang islam melayu pakai tudung kononnya dah menutup aurat. Kalau islam tidak ajarkan saya beradab maka saya ludah sedas dua untuk orang macam ni. 

Bagi yang menutup aurat sempurna diluar pula, sayang lah. Senang betul kalah dengan orang bukan islam. Mereka cipta facebook,twitter,instagram,blog dan sebagainya bukan sahaja dapat profit, malahan umat islam sendiri hancur. Lebur! Mostly juga dikalangan wanita. Luar dah cantik baju kurung, masuk je laman sosial,

"Peduli apa aku, lengan je pun, asalkan dapat banyak like. Hewhew"

Buat malu islam, buat malu melayu. Kononnya Imam Mahdi akan muncul di belah Asia, tapi Asia sudah hancur lebur. Saya tidak haramkan apa yang harus. Kalau anda cakap begitu saya ingin bertanya dimanakah part yang saya haramkan doa tersebut? Begini contoh termudah,

Bila saya kawin, saya tidak suka bau durian. Maka saya tidak beri isteri saya makan durian dirumah. Jadi isteri harus pilih kemahuan dia atau kasih suami. Ya! ayat yang sesuai adalah "PRIORITY"

Sebab itu kita kena faham yang Islam bukan untuk melayu sahaja. Kerana orang yang tak amalkan hukum islam mereka kekal melayu tapi tidak islam. Melayu islam atas nama. Amatlah memalukan.

Mana perginya semangat kamu? Mana perginya post post islamik kamu? Dunia modern buat saya tergelak. Terlalu mudah.  Jumpa quote islamik. Haa amek, click, copy. Tepek kat blog, tepek kat facebook, tepek kat tumblr! Dan kemudian berkatalah beliau, Puas! Aku dah berjaya berubah!



Lagi buat saya sakit hati melihat mereka melibatkan ibu bapa mereka. Ya! Sedar atau tidak dosa anda melibatkan ibu bapa anda juga. Sayang tahi kucing! Bawa ke neraka boleh picnic ke? Buat apa minta mereka panjang umur? Untuk tambah seksa mereka? Gila! 





Akhir kata dari saya, jangan keliru dengan adat dan hukum. Jangan keliru dengan wajib dan sunat/harus. Ya sahabat! PRIORITY oh PRIORITY! 


    

No comments:

Post a Comment