Monday, October 8, 2012

Cerpen: Siapa dia




Najwa: Bencinya aku dengan dia!!!

Najwa menggenggam kedua belah tangannya menandalan betapa tahap kemarahannya memuncak.

Ain: Kau ni kenapa? Tiba tiba nak mengamuk.

Najwa: Cuba kau tengok tu.

Najwa menunjuk ke arah sesuatu dengan memuncungkan bibirnya.

Ain: Sulaiman? Hensem macam selalu. Hehe. Kenapa?

Sengaja Ain menyelitkan usikan kepada teman baiknya.

Najwa: Nanti kau pulak aku debik

Ain: Wowowoww, Rileks lah. Aku gurau je pun. Kenapa kau ni?

Najwa: Aku bukan nak mengata, dia memang baik tapi

Ain: Haa! kalau baik apa masalahnya?

Ain menyampuk kerana dia memang terkenal dengan sikapnya yang ridak sabar.

Najwa: Ishh, sabarlah. Aku tak habis cakap lagi.

Ain: Hehe. okayy teruskan. Sorry.

Najwa: Bila tengok facebook,twitter dia banyak posting pasal agama. Bila sembang dengan aku pun ada cerita pasal aurat.

Ain: So mana yang tak kenanya?

Najwa: Kan aku dah tunjuk tu. Asyek berkepit dengan perempuan je. Pegi sana dengan perempuan tu, pegi sini pun sama.

Ain: Ooo, Kau tahu satu tak?

Najwa: Apa?

Ain: Tahu tak perempuan tu sebenarnya makcik dia.

Najwa: Mustahil lah!

Ain: Betul, Ayah perempuan tu datuk saudara si Sulaiman.

Najwa: ...

Ain: And lagi satu, kalau pun dia bukan makcik Sulaiman, tak salah pun kita ambil apa yang sulaiman cakap or post dekat laman sosial tu. Kalau dia buat benda tak elok, itu antara dia dengan Allah. Kalau kita nak buat sesuatu bukan perli atau kutuk tapi nasihat. Jangan asyik nak tengok siapa dia yang tegur kita. Nak tunggu orang takde dosa tegur memang sampai kita mati tak datang orang macam tu.

Najwa: ....

No comments:

Post a Comment