Thursday, March 14, 2013

Kehidupan: Encik Nazrin?

Assalamualaikum w.b.t

Disebabkan pening melihat slide math yang ditunjukkan lecturer so I decided to update my blog instead.

Well, here we go.

Last week, I went home. Nak setel design jaket korporat as-saf. Nak setel design baju kelas. Nak setel tempat penginapan for our classtrip after the final exam.

Sigh.

Tapi at least disebabkan saya dah berniaga sekarang ni, kedudukan kewangan saya sangatlah menyukakan hati saya untuk berbelanja. Setiap kali saya balik rumah mesti beli burger bakar. Belanja Opah. Ouh, opah is my grandma and she's staying at my house for a while.

Masa makan dengan opah tu mesti cerita pasal kahwin punyaaa!

"Doa lah opah ni dapat 7 ke 6 tahun lagi."

Saya jawab,

"Tunggu sampai kahwin. Jangan sakit!" Hihi.

Dan masa makan burger tu jugak lah saya cerita yang saya ada minat kat seorang ni. Saya kata saya guna orang tengah je tanya dia sudi ke tak. Tak sudi tak pe lah. Ustaz kata perempuan kan ramai. Haha.

Dan kalau dia terima lain pulak ceritanya.

Kalau terima, senang je. Saya ucap terima kasih pada orang tengah. Tunggu habis degree dan kahwin lah. Ustazah selalu pesan,

"Senang je, kita dah dididik dengan nilai murni. Kalau suka, janji sajalah bila nak kahwin. Sampai masa, kahwin."

Aha! Aha!

There it goes the sound of "gaaataaalll".

Ironi, orang yang ingin menuju jalan halal dikatakan gatal dan dibiarkan orang yang bermadu tanpa ikatan itu begitu saja.

Tak adil kalau nak serang saya with the magic word of 'gatal' before you listen to my plan about that thing.

Okay, saya ikut cakap ustazah saya sebenarnya. Kalau suka, janji. Dan tunggu je lah masa bila nak kahwin.

Dalam kata lain, bila dia terima, senyap sajalah sampai lah tarikh yang ditetapkan. Without any contact that can bring you into lagho.

In between that particular time, saya sediakan diri saya dengan perniagaan, dan dah rancang dah pun untuk setiap cuti sem mengaji di pondok moden.

Aha! Aha!

I know it's hard to be a malay. I'm also a malay. But I decided to be a muslim malay instead of the typical malay that most of you choose to be.

Marriage is simple.

Saya pernah pergi talk bertajuk "muslim heroes". Salah seorang panel saya tak ingat namanya pernah berkata,

"You have a daughter/son who wants to get married. I say, if you have even one room in your house, then ask them to get married."

Well, carilah dekat youtube itupun kalau anda jenis melayu yang suka akan ceramah lebih dari tutorial tudung dan lagu lagu jiwang.

P/s: Saya sudah 19 bukan lagi 17 yang agak tak masuk akal kalau cerita pasal kahwin. Jadi anda boleh panggil saya Encik Nazrin?

Woha!

3 comments: