Friday, November 16, 2012

Cerpen: Kumpulan cerita Israel







*****

Anak: Ayah, tadi adik jumpa poster ni dekat sekolah.

Ayah: Poster apa?

Anak: Ni haa, bagus tau. Yuran dia RM 30 je sebulan.

Ayah: Ouh, tak payah lah.

Anak: Alaa, kenapa?

Ayah: Ayah kata tak boleh, maksudnya tak boleh lah.

Anak: Tapi kan dapat pahala ikut sunnah?

Ayah: Pahala apanya? Dosa lagi ada.

Anak: Adik belum pernah lagi jumpa kitab atau ulama yang kata dosa.

Ayah: Haram.

Anak: Tapi kenapa?

Ayah: Tuuu. (Sambil menunjukkan sesuatu di poster berkenaan.)

"Kelas berenang. RM30 sahaja. Berpakaian renang adalah wajib."

Ayah: Berenang tu tak haram, yang haramnya pakai baju renang yang ketat dan tak menutup aurat.

Woha!

*****

Amin : weh, sebab apa kita boikot mcd? Bukan haram pun. =.=!

Haziq : Sebab apa kita boikot? Sebab kita nak makan mcd lah. Apa lagi, hehe ;)

Amin : Apa kau merepek ni?

Haziq : Macam ni, kita boikot sbb dia bagi bantuan kat israel. Bukan sebab dia haram dimakan. Bila mana kta boikot, kurang orang yang pergi Mcd. Jadi Mcd ambil tindakan untuk tidak salurkan duit kat israel. Masa tu, kita boleh makan kat Mcd. Yang kita boikot sbb mcd banyak bagi saluran dan bantuan kat Israel. Kalau dia berhenti bagi bantuan, kita makanlah puas-puas. Okay? Set?

Amin : Ohhh. Baru aku paham. Burger tu tak haram, yang haramnya kita bantu diorang perang orang Islam. Hehe. Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Haha. Terbaik lah!!

*****

Untuk mereka yang berkata, Boikot ini tak ada hasil pun. Terlalu kecil!

Maka saya jawab, "Saya ada usaha dan Allah tengok yang itu. Anda?"

Untuk mereka yang berkata, Alah, boikot je. Benda lain kena buat jugak, Solat, Puasa. Aurat.

Maka saya jawab, "Terlalu betul! Tapi saya tidak pernah kata untuk tingalkan itu semua. Lakukannya serentak!"



Kalau orang nak komen negatif, orang komen juga kan?

Sebagai contoh,

Jika ditulis "Saya sayang Allah".
Orang akan komen, "Sayang Allah je? Nabi tak sayang ke? Macam anti hadith je."
Dan sebaliknya.

Jika ditulis, "Saya sayang isteri."
Orang akan komen, "Sayang isteri je? Mak tak sayang ke?"

Dan sebaliknya.

Jika ditulis, "Saya nak jadi baik."
Orang akan komen, "Tak payah beritahu di FB ni. Cakap saja tak guna."

Kita memang tidak akan mampu memuaskan hati manusia.
Justeru usah peduli dengan kata-kata manusia.
Bukan manusia yang menentukan syurga atau neraka..

No comments:

Post a Comment